Morotsfrallor

Hade några morötter liggandes som jag kände jag behöver använda till någonting och fick för mig att jag skulle göra morotsfrallor! hittade ett recept i Hembakat nr 6/2012 på groda morotskakor och tänkte att dem kunde jag göra! jag bytte ut vissa ingredienser. sedan struntade jag i ena jäsningen och bakade ut dem direkt och lät dem istället jäsa 2 timmar medan jag vavr på drillen, sedan kastade jag in dem i ugnen direkt när jag kom hem! kanongoda :D
 
 
ingredienser:
50 g jäst
5 dl mjölk
2 tsk flingsalt
3 dl grahamsmjöl
2 morötter
3,5 dl manitoba cream (vetemjöl)
5-7 dl vetemjöl
 
1. smula jästen i en bunke och häll över mjölk som är uppvärmd till ca 30 grader.
2. tillsätt grahamsmjölet. rör om och låt blandningen stå medan du skalar och finriver morötterna.
3. tillsätt morötter och vetemjöl lite i taget. knåda degen ca 5-10 minuter. tillsätt på saltet på slutet.
4. ta upp på mjölat bakbord och forma till 8 st runda kakor. lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite grann. lägg på en bakduk och låt jäsa ca 2 timmar.
5. sätt på ugnen på 230 grader, (210 varmluft) grädda i nedre delen av ugnen i 15-17 minuter.
 
 
de blev verkligen enorma, så vill man ha mindre brödbullar kan man definitivt göra 16 st istället :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0