Blåbärsrutor

Supergoda rutor som blir extra goda med lite vaniljvisp eller liknande till!
receptet är taget från tidningen Hembakat nr 3, det stod att de ska bli 30-35 bitar, jag fick ut 18 bitar som jag tyckte var lagom stora!
 
ingredienser:
9 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 msk balpulver
300 g rumsvarmt smör
3 ägg
300 g frysta eller färska blåbär. (jag tog bara 250 g frysta och lät dem tina)
 
topping:
150 g smör
4.5 dl havregryn
3 dl rörsocker strö
 
1. sätt ugnen på 200 grader, (175 varmluft), smörj en långpanna 20X30cm.
2. blanda de torra ingredienserna, tillsätt smöret och blanda till en smulig deg, rör sedan i äggen.
3. tryck ut degen i formen jämnt, strö över bären!
 
topping:
smält smöret, blanda havre och socker i en bunke häll sedan på de smälta smöret och blanda om, fördela detta jämnt över blåbären!
grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 minuter skär i rutor!
den blir saftigare om den får stå en dag och vila innan ni äter den, men försök att låta bli och tjuvsmaka ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0