Julkalender 2012 #5


Till min födelsedag så gjorde jag dessa bullar då jag ville ha något som var mjölkfritt till de som är allergiska eller intoleranta! enkla bullar som kan varieras i oändlighet! :)



Mjölkfria hastbullar med chokladfyllning

ingredienser:
3,75 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
0,75 dl strösocker
75 gr mjölkfritt smör
1,5 dl havremjölk

fyllning:
15-20 gr mjölkfritt smör
75 g odense mandelmassa LYX med kakao

1.sätt ugnen på 250 grader(225 varmluft) blanda de torra ingredienserna
2. klicka i smöret och finfördela med fingrarna till en smulig deg, ungefär som smuldeg.
3. häll i mjölken och rör runt med t.ex en träsked till en jämn smet.
4. klicka ut i muffinsformar. blöt ett finger och gör ett hål i varje bulle
5. fyllning:mosa ihop smör och mandelmassa till en jämn smet, använd t.ex en gaffel.
6. lägg en klick fyllning i varje bulle. om man vill kan man pensla med lite uppvispat ägg och strö pärlsocker över. grädda sedan mitt i ugnen 9-13 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0