Julkalender 2012 #11

 
Ett recept på klassiska lussebullar med kesella. receptet hittade jag i Hembakat nr7.
jag ändrade om lite så det blev hur jag gillar att baka, sen hade jag tyvärr inga russin hemma så de blev utan russin tyvärr!
 
 
Klassiska lussekatter!

ingredienser:
50g jäst
150g smör/margarin
5 dl mjölk
250g kesella
0,5 tsk salt
2 dl strösocker
1g saffran (2pkt) +1 sockerbit
1 ägg
ca 16dl vetemjöl

garnering:
ägg
russin
 
1. smula jästen i en bunke. värm mjölken till ca 34 grader
2. mortla saffran och socker, häll i detta i mjölken. rör ut jästen med saffransmjölken. tillsätt sedan kesella, salt, ägg och socker. rör med en visp till att har löst sig.
3. tillsätt sedan mjölet lite i taget och arbeta väl. tillsätt smöret klickvis i degen tillsätt mer mjöl om de behövs. strö lite mjöl över degen och lägg på en bakduk och låt jäsa 45-60 minuter.
4. ta upp degen på bakbord dela degen i bitar, jag fick ut 32 bitar. rulla ut till "korvar" rulla sedan in kanterna åt varsitt håll. lägg lussekatterna på bakplåt med bakplåtspapper låt jäsa 30-45 minuter. sätt ugnen på 250 grader (225 varmluft)
6 pensla bullarna med uppvispat ägg, garnera med russin. grädda mitt i ugnen 8-10 minuter!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0