Hemmagjord majonnäs

jag tycker personligen att köpt majonnäs är ganska dålig, vissa smakar mycke senap , andra är starka jag vill ha min majonnäs len och mild! så eftersom jag snart ska göra en smörgåstårta så blev de att ladda upp med lite majonnäs. denna kan man förvara i kylskåpet 3-4 veckor. det blev ungefär 2 burkar, (ca 8 dl)



Ingredienser:
4 äggulor
2 msk pressad citron
2-3 krm salt
3,5 tsk senap
1 krm vitpeppar
6 dl olja

använd elvisp!

1. blanda allt förutom oljan.
2. börja sedan att hälla i oljan droppvis och sedan i en fin stråle, (jag brukar hälla i en skvätt och vispa en stund och sen en skvätt till bara för att jag är kass på att hälla i en jämn stråle, hälften hamnar utanför!)
ju mer olja du har haft i desto mer olja kan du hälla i, i taget!

Tips!
när du ska hälla över din majonnäs i en glasburk, lägg lite plastfolie runt om kanterna så är det bara att ta bort den sen och du har en ren kant! inget kladd!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0