äppelrutor

hade mycket äpplen i kylen så täntke göra någon form av äppelkaka och det blev dessa äpplerutor som jag hittade i tidningen hembakat nr 5.
jag använde inte elvisp till detta receptet så det står rör på alla ställen, så jag använde en ballongvisp.
 
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 dl strösocker
3 dl mjölk
4 msk smält smör.
 
fyllning:
½ dl strösocker
2 msk kanel (jag använde mig av säkert 4 msk)
6 äpplen (använde bara 4st)
 
pärlsocker!
 
1. sätt igång ugnen på 200 grader.
blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
2. knäck äggen i en skål och rör i sockret. blanda ner mjölken och smöret.
rör sammam mjölblandningen med äggsmeten.
3. blanda socker och kanel i en påse. skala, kärna ur och klyfta äpplena och lägg dem i påsen och skaka om!
4. klä en långpanna, 20x30 cm, med bakplåtspapper, häll smeten i formen och tryck ner äppleklyftorna. strö över pärlsocker.
5. grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 minuter. känn med en sticka om kakan är klar!
skär sedan i lagom stora rutor, jag fick ut 18 st bitar.
 
 
serveras gärna med vaniljsås! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0