Sirapskakor med ingefära

och här kommer tredje och sista receptet som jag kastade mig över från hembakat nr 6. (det kommer säkert fler så småningom! :D
goda kakor som ger en lite julkänsla :P
i detta receptet ändrade jag lite grann då jag inte hade vissa ingredienser hemma!
 
ingredienser:
125 gr rumsvarmt smör
2.5 dl fafrinsocker (jag använde-1dl rörsocker+1,5dl strösocker)
½ dl mörk sirap (jag använde ljus sirap)
1 ägg
5.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bikarbonat
1.5 tsk malen ingefära (jag använde 1 tsk)
½ tsk kanel(jag ökade till 1 tsk)
 
garnering:
½ dl strösocker
 
1. blanda ihop smör och socker till en smet i en bunke. tillsätt sirap och ätt.
2. blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten till en slät deg. låt denna vila i kylskåp 1 timme.
3. sätt på ugnen på 200 grader (175 varmluft) rulla degen till 24 bollar som du sedan doppar i strösocker och lägger på en plåt med bakplåtspapper på.
4. grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter (jag satte in två plåtar samtidigt)
låt svalna på galler :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0