Surdeg i en påse?

Hittade en sån här påse i bagerihyllorna, rågsurdeg! ett lyckat surdegsbröd på 4 timmar!
jaha tänker jag! detta får man ju ändå ta å prova!

jag berätta och visar resultatet, men lägger inte ut ett recept det finns ju på baksidan av påsen om man vill prova!

Påsen är från kronjäst!

den här lilla påsen skulle man blanda ut med jäst och vatten och sedan blanda i olja, rågmjöl, vetemjöl och salt och köra i maskin e ca 10 minuter! av mängden rågmjöl använde jag hälften vanligt rågmjöl och hälften ekologiskt rågmjöl, och av mängden vetemjöl använde jag 1/3 manitoba cream och 2/3 vetemjöl.


En sån här liten kladd blev det i botten på min bunke när allt blandats ihop, måste säga att pulvret i påsen hade en doft liknande en surdeg och degen luktade lite grann som surdeg!
Nej nu på med plastfolie och nu ska de jäsa i två timmar!


två timmar senare så var den lilla kladden inte en liten kladd längre, den hade jäst riktigt ordentligt och fastnade till och med i plasten på toppen! nu bakade jag ut brödet till tre små limpor la dem på en plåt med bakplåtspapper och täckte med mera plastfilm och lät jäsa i en timme till! tyvärr fick jag ingen bild på dem innan nästa jäsning,


Tre fina lagom stora limpor blev de!


Slutsats: för att gått in i det här "experimentet" väldigt skeptisk så får jag väl säga att de blev bättre än förväntat! det blev ett mjukt och fint bröd som faktiskt smakade ganska gott, sen om de smakade som jag minns att surdegsbröd smakar det är ju en annan femma. men visst var det ett enkelt sätt att få ett hembakt gott bröd! så verkligen bättre än vad jag trodde!


om jag sen rekomenderar att köpa en sån här påse istället för att göra brödet själv.. tja,, det är ju ingen mjölblandning precis, det är väl snarare en jäsblandning, så jo men det är väl värt att prova i alla fall! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0