Köttfärssås á la Marina

Jag tycker ju personligen att jag är helt klart bäst på att göra köttfärssås, som johan säger: den blir aldrig likadan från gång till gång men alltid fruktansvärt god! :D detta är som jag oftast börjar, sen att jag lägger till t.ex creme fraiche eller grädde eller tacosås det får man sedan prova sig fram själv,  receptet är till 2-3 personer
jag använde en traktörpanna, men en vanlig stekpanna funkar också, så länge den är tillräckligt stor.

Ingredienser:
400-500g köttfärs (använd den sorten ni gillar bäst, fläsk,nöt,bland)
1 gul lök
5-6 mellan stora färska champinjoner
4 tomater
3-4 msk tomatpuré
grillkrydda, basilika, cayennepeppar, italiensksalladskrydda, köttfärskrydda
salt, peppar
smör eller olja att steka i

1. värm din stekpanna och ha i smör eller olja.
2. finhacka den gula löken och lägg i panna för att mjuka upp den
3. tillsätt köttfärsen, använd t.ex en trägaffel och ta slnder färsen så att den delar på sig och inte blir i klumpar
4. medan du bryner färsen rensar du svampen och delar i tärningar på ca. 1,5 cm , tillsätt sedan dessa och rör om ordentligt så att även dem blir brynta och tillagade, krydda av färsen med ovanstående kryddor, jag kryddar alltid färsen och sedan kryddar jag upp i slutet, jag tycker att det är viktigt att färsen får kryddorna först så att den verkligen ta smak av dem.
5. under tiden så tärnar du tomaterna och när färsen och svampen är genomstekt så blandar du i dem.
6. låt puttra ihop en stund och tilsätt sedan tomatpuré
7. smaka av med kryddorna, servera sedan med spaghetti :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0