Gott havrebröd!

När jag var på maxi i helgen hade dem havregryn för en femma, så täntke herregud måste ju köpa hem havregryn, anledningen till de billiga priset var utgående datum, men jag täntke de att klart jag hinner göra slut på två påsar havregryn innan mitten av november! så det fick bli havregrynsbröd i början på veckan och äntligen kommer receptet! :)



ingredienser:
25 g jäst
5 dl vatten
2 tsk olja
3 havregryn
1 dl krossat linfrö
9-10 dl vetemjöl

Morgon:
1. rör ut jästen i en bunke med lite av vattnet. (tips, detta gör jag med en visp och inte med degkrokarna)
2. tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrö. rör om och låt svälla i en kvart!
3. när kvarten har gått tillsätter du vetemjölet med sparar lite till utbakning, arbeta degen ca 5 minuter i maskin, eller 10 minunter för hand. strö över lite vetemjöl och ställ in i kylen för att jäsa.
kväll:
1. Nu har du låtit degen kalljäsa i kylen hela dagen då tar du ut degen från kylen i 30 minuter och knådar sen den på bakbord, dela degen på mitten och forma till limpor som du sedan lägger i två smorda brödformar, låt jäsa ca 40 minuter. sätt på ugnen på 225 grader.
2. skår bröden med en vass kniv och sedan in i ugnen ca 25 minuter!
3. ta sedan ut bröden ta ut dem ur formarna och låt kallna utan bakduk!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0