Marinas äppelkaka med kokos!

Våra underbara grannar kom över med tomater från deras trädgård, så snällt av dem, så jag tänkte att jag skulle göra en äppelkaka till dem med äpplen från trädgården. jag letade upp ett recept som jag ändrade om en hel del och gick över med en jummen äppelkaka till grannarna, resultatet: den bästa äppelkakan dem smakat! yay :)
Ingredienser:
0,75 dl socker
1 litet ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
,5 dl vatten
25 g smält smör/margarin

2 små äpplen
ca 0,5dl socker
ca 3msk kanel

garnering:
kokos
 
1. sätt ugnen på 175grader (150 varmluft) skala och klyfta äpplena och blanda dem med socker och kanel, ställ åt sidan
2. vispa ägg och socker pösigt
3. tillsätt kardemumma och vaniljsocker
4. tillsätt smör, vatten och vetemjöl blandat med bakpulver.
5. smörj en 18cm springform med smör och bröa med kokos
6. häll i smeten och tryck ner äppelbitarna jämnt över hela kakan, strö över rikligt med kokos.
7. grädda i ugnen i ca 30 min (håll koll på den noga så den inte bräns!)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0