Miniontårta :)

En gammal klasskamrat till mig frågande för ett tag sen om jag kunde fixa en tårta till nyrsafton då hans flickvän fyller år, ja men visst säger jag, jag är ju ändå ledig, tydligen gillar hon minionerna från filmen dumma mig, så självklart skulle de bli en sån, men inte vilken som helst, utan den med städkläder på.
efter att gått och varit nervös över hela månaden för denna tårtan så blev den klar idag.
Han blev jättenöjd och hans flickvän också. så himla roligt :)
 
den innehåller: ljusa bottnar, pannacottafyllning, jordgubbsmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan, dekorerad med fondant! tårtan är ca 12cm i diameter och 15 cm hög.
 
själv är jag supernöjd och här kommer bilder och lite beskrivning på hur den är gjord! :)
 
Jag bakade tre stycken tårtbottnar (15cm i diameter) som vardera delades i 2 en av dem i tre delar,
 
bottenplattan är av frigolit, så tog jag två tårtbrickor och borrade två hål i mitten av brickorna+ en bit i frigoliten.
täckte frigoliten med aluminiumtejp.
satte dit den första tårtbrickan på plattan och tryckte dit en grillpinne i varje hål. (jag mätte och klippte av så att de inte var för långa.)
sedan börjar att lägga tårtan. först botten sen fyllning osv med fyra bottnar. sedan tryckte jag ner fyra sugrör genom alla bottnarna ner till bottplattan och klippte av precis jämnt med översta botten.
nu satte jag dit nästa tårtbricka (genom grillpinnarna också såklart)
sedan fortsatte jag med tre bottnar och fyllning, täckte hela med smörkräm två gånger med nerkylning emellan. sedan täckt med marsipan och dekorerad med fondanten.  Inspirationen till tårtan är härifrån
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Therese Auer

Hej! Tårtan är helt underbar!! Jag har sett den i pysselgruppen tidigare och har tänkt att försöka mig på att baka en till min dotters 18 års dag. Hon älskar minions!

Undrar var jag köper dekorations materialet? Kan du tipsa om hur mycket jag behöver. Har bara bakat "vanliga" tårtor så känner mig lite osäker om jag klarar detta :-P

Mvh
Therese

Svar: hej, tack så mycket!menar du marsipan och sådant?
jag tycker själv att de e jättesvårt att beräkna så jag har oftast ganska mycket hemma så att de verkligen räcker till! till denna hade jag köpt 500g gul marsipan och 250g svart sp, använde dock inte allt. vet ej om detta hjälpte men du får gärna återkomma om det är nått mer jag ska svara på . :)
Mare

2014-02-19 @ 16:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0