rågsiktsfrallor!

jättegoda frukostfrallor med rågsikt mörk brödsirap! :D
grundreceptet är hämtat ur hemmets journal nr 37, nen typiskt mig har jag ändrat receptet lite! i originalreceptet är det rågsikt och vetemjöl, jag har bytt ut lite vanligt vetemjöl till manitoba cream, har också bytt ljus sirap till mörk brödsirap och eftersom jag inte hade något färsk jäst hemma så fick det bli torrjäst!
det blir 20 st!
 
ingredienser:
1 påse torrjäst
5 dl mjölk
2 tsk salt
½ dl brödsirap
6 dl rågsikt
3.5 dl vetemjöl
3.5 dl manitoba cream
50 g rumsvarmt smör eller margarin
 
1. värm mjölken till nästan 40 grader (när man arbetar med torrjäst ska vätskan vara lite varmare än vanligt) häll över jästen och blanda ut, torrjästen kanske inte löser sig men det gör ingenting!
2. tillsätt salt, sirap,rågsikt, manitoba cream och hälften av vetemjölet.
3. häll i lite mer vetemjöl tills det blir en ganska bra deg, klicka i smöret lite i taget knåda ordentligt, tillsätt lite mer mjöl och degen är för kladdig, låt maskinen gå gärna minst 5 minuter.
4. strö lite mjöl över degen och lägg en bakduk över och låt jäsa 30 minuter
5. ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lite grann, dela i 20 lika stora delar, forma varje degbit till runda bullar genom att trycka med handflatan mot bordet och samtidigt rulla, vik innan fingrarna lite i taget och forma till en boll. lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper låt dem jäsa under bakduk. sätt en äggklocka på 30 minuter, när de har jäst dem minuterna sätter du igång ugnen på 175 grader och när ugnen väl är varm kan du sätta in första plåten, det gör att bullarna jäser ungefär 15 minuter till.
6. grädda mitt i ugnen i 10 minuter!
 
i originalreceptet ska man trycka till dem lite med handen och skära snitt i dem, men de missade jag så mina blev jätte runda och höga! det är nog en smaksak! :D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Shit så goda dom ser ut att vara! :):):)

Svar: Det var dem :)
Mare

2012-10-03 @ 14:28:46
URL: http://ameliea.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0