Kanelfläta + krans

ett recept på jättegoda kanelflätor som jag hittade i tidningen Hembakat nr4 :) blev helt klart nöjd med resultatet, använde mig av färsk jäst från kroatien, funkade kanon! :D
gjorde dock inte exakt som receptet säger! istället för att smälta smöret så hyvlade jag ner det med en osthyvel i slutet istället, men här kommer originalreceptet!
 
50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
15-16 dl vetemjöl
 
fyllning:
75 g smör
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel (jag brukar alltid ta mer kanel än receptet säger)
 
till garnering:
uppvispat ägg
pärlsocker
 
1. smula jästen i en skål. smält smöret och häll i mjölken. värm vätskan till 37 grader. (här värmde jag bara mjölken, och inte till så mycket som 37 utan ungefär till 30 grader.)
2. häll degvätskan över jästen och rör tills den har löst sig.
3. tillsätt salt, socker, kardemumma och mjölet lite i taget. arbeta till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
4. fyllning: lägg smöret i en skål och smält det lite grann i mikron så att de blir mjukt, men inte rinnande. tillsätt socker, vaniljsocker och kanel blanda ihop med en sked! (jag gör såhär: ta fram smöret när du börjar med degen, när degen nästan jäst klart tar du en kaffel och mossar smöret, blanda i lite florsocker i smöret och mossa mjukt och smidigt, blanda socker, vaniljsocker och kanel väl i en annan skål. sedan brer jag ut smöret på degen och strör kanelblandningen över. detta är en smaksak)
5. ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den i någon minut. dela i två delar (jag delade den i tre delar)
6. kavla ut en bit till en rektangel med mjöl under.
7. dela upp rektangeln i tre lika delar, smeta ut smöret på mittenbiten, skär sedan sneda skåror på sidorna så som bilden visar, (hittade bilden fårn tidningen) vik sedan in flikarna som på bilden!
 



kransen gjorde jag på följande sätt, dela degklumpen i tre delar, kavla ut till en rektangel, smeta på smör och kanel och rulla ihop som när man gör kanelbullar, gör detta med alla tre degbitar och fläta sedan ihop, forma till en krans!

8.sätt ugnen på 200 grader (175 varmluft)
låt jäsa 30 minuter under bakduk!
9. pensla med ägg och strö på pärlsocker. grädda i nedre delen av ugnen 15-20 mnuter.!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0