Steg-för-steg biltårtan!

jag tog lite bilder under tiden jag gjorde tårtan, så om någon annan vill göra en liknande så kommer här lite beskrivning :)
 
jag bakade en tårtbotten i en 20x30 cm långpanna, lät den svalna delade den i tre, sedan skar jag av några centimeter på detta hållet!
 
på med fyllningar och tårtbottnar!
 
 
ta delarna då skar av innan, kleta på lite av fyllningen och klistra på delarna på varandra som ett tak!
 
forma taket, skär av så de bildar ett "V" i framänden, skulptera med bitar du skär bort och med lite fyllning i taget!
 
Nästa grej blev att lägga den i kylskåpet över natten!
dagen efter gjorde jag en enkel vaniljsmörkräm och smaklade alltihopa, missade dock att ta kort på de! men mitt tips är att ha en kopp med varmvatten som du kan doppa din spatel i mellan varven då blir smörkrämen slät och fin!
 
jag tog sedan fyra kakor och skar av en bit med en kniv, täckte med svart marsipan och voíla! har du hjulen!
 
sedan kavlade jag marsipanen avlång och några milimeter tunn, la hela plattan ovanpå bilen och använde mig seadn av händerna när jag slätade ut marsipanen, men får lyfta lite och släta ut, lite i taget, detta kräver en del tålamod helt klart!
 
sådär! tryckte dit hjulen också, nu börjar de likna något :D
 
sedan gjorde jag mallar i papper på hur rutorna skulle se ut, jag skar ut dem och limmade på dem med ätbart lim!
 
nästa steg är där du kan göra bilen så personlig som du vill!
jag gjorde kofångar och ljus både fram och bak, jag målade med ätbar silverfärg både på däcken och på kofångare, jag borstade med silver för att skugga runt bilen, jag använde röd pastafärg för att måla i bakljusen,
och sedan använde jag en smörkniv när jag lätt tryckte detaljer i bilen så som bildörr och motorhuv! :)
 
fler bilder tryck här!
 
hoppas de hjälpte lite :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0