Banankaka med krossad choklad!

nästa recept ur Hembakat nr 6 som provades med en gång!
en riktigt god kaka som är perfekt att baka när man har bananer som börjar bli för bruna! :)
 
 
ingredienser:
4 ägg
4 dl strösocker
200 gr rumsvarmt smör
2 st mogna bananer
2 sl gräddfil (jag använde mig av 1 burk creme fraiche då jag inte hade gräddfil hemma)
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk bikarbonat
200 gr mjölkchoklad
 
garnering:
mjölkchoklad
 
1. sätt ugnen på 180 grader. smöra och bröa en långpanna ca 20x30 cm
2. vispa ägg och socker pösigt med en elvisp. tillsätt smöret och vispa en stund till.
3. mosa bananerna tillsammans med gräddfilen. blanda sedan ner i äggsmeten
4. tillsätt mjöl, bakpulver och bikarbonat. vispa ihop till en smet.
5. grovhacka chokladen och rör den i smeten och häll i långpannan grädda mitt i ugnen 30-40 minuter. låt kakan svalna! smält mjölkchoklade och ringla över kakan. (denna biten hoppade jag över)
 
jag serverade med lite enkel chokladgrädde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0