Galet goda citronsnittar

Hittade ett recept på citronsnittar som jag bara var tvungen att testa, de såg fruktansvärt goda ut! jag la dock till vaniljsocker till receptet och när jag skulle få ihop degen blev den väldigt torr så jag pressade ner lite citron i den så den höll ihop! originalreceptet hittar du här -> Citronsnittar med mörk choklad



Ingredienser:
1 dl socker
4 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200g smör/margarin
1 äggula
1 citron

garnering:
ca 50 g mörk choklad

1. blanda de torra ingredienserna med t.ex en gaffel
2. tillsätt fettet i kuber och nyp ihop till en smulig deg,
3. tillsätt äggula och rivet citronskal, arbeta ihop tills så smidig deg som möjligt, skär citronen på mitten och pressa i några droppar för att få degen att hålla ihop ordentligt
4. dela i tre lika stor delar, rulla ut till längder lika långa som bakplåtspappret, lägg på bakplåt med bakplåtspapper och tryck till lite grann med fingrarna
5. grädda i ugnen på 200 grader, eller om ni som jag har varmluftsugn 175 grader i ca 10-12 minuter
6. när ni tagit ut dem så skär ni dem i sneda bitar, låt sedan svalna
7. smält chokladen och ringla sedan över kakorna!


gott gott :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0