Honungsglaserade revben!

Jag brukar inte mäta hur mycket jag använder när jag lagar mat så här får ni prova er fram och smaka av marinaden, mängden beror ju också på hur stor bit revben ni har!
kommer inte exakt ihåg hur stora revbenen var men de var ungefär till 2-3 personer, en liten bit alltså, jag använder mig också av tjocka revben, alltså med mer kött än ben! detta är cirka-mått så smaka er fram!

Tjocka revben
2-3 dl rapsolja
½-1 dl flytande honung
4-5 msk heinz barbecue sauce
1 msk texas grillkrydda
3-4 msk BBG sweet and smokey från felix
salt

tillbehör:
5-6 potatisar

Marinaden görs några timmar innan du ska tillaga köttet
blanda allt i en bunke med lock, smaka av så att ni är nöjda med smaken, den får gärna vara kraftig i smaken då det bara är en liten del som sätter sig i köttet.
vänd sedan revbenen några gånger i marinaden så att hela biten blir kladdig, sätt på locket och ställ in den i kylskåpet fram tills tillagning.

efter 2-4 timmar:
sätt igång ugnen på 200-225 grader, ta ut revbenen ur kylen och lägg antingen på en långpanna eller i en ugnform beroende på hur stor biten är, häll över en del av marinaden, eftersom den innehåller olja gör ju detta så att köttet inte fastnat i botten. sätt in den i ugnen låt den vara där i 20 minuter under tiden skalar du och klyftar potatisen, ta sedan ut formen ut ugnen, vänd på revbenen och lägg klyftorna med revbenen, potatisen kommer dra åt sig av marinaden och blir riktigt goda! potatis när den är som bäst helt enkelt!
ta sedan ut den var 20:e minut ungefär för att vända på den så att den inte blir bränd, skär lite i den för att se om den är färdig inuti, ni vill inte ha rått griskött då det är farligt!

servera gärna som jag gör här med sallad och hemmagjord fetaostdressing. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0