Frukostfrallor!

Hittade ett recept på kalljästa frukostfrallor som jag tänkte prova jag ändrade ju lite i det då jag vill ha lite grovare mjöl, här ifrån tog jag receptet: Morgonfrallor

 

1/2 pkt (25 gram) jäst
1 msk sirap
1 tsk salt
2 msk flytande matfett
3 dl kallt vatten
1,5 dl manitoba cream
1,5 dl rågmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
ca 2 dl vetemjöl

 

Dag 1 på kvällen:

Smula jästen i en bunke. Tillsätt sirap, salt och matfett. Häll på vattnet och blanda om. Arbeta in alla mjösorter och hälften av vetemjölet. Ta upp degen på mjölat bakbord. Rulla ut den till en längd och dela den i 12 bitar. Forma dem till avslånga bullar och lägg dem på bakplåtspapper på plåt. Täck över bullarna med en bakduk och ställ in plåten i kylskåpet. Låt bullarna jäsa över natten.

 

Dag 2 på morgonen:

Sätt ugnen på ca 250 grader. Ta fram bullarna och låt dem bli rumstempererade medan ugnen värms. pensla bullarna med lite vatten och sätt in dem i ugnen, grädda dem i mitt i ugnen tills de har fått fin färg och är genomgräddade, ca 10 minuter. Låt dem svalna på galler, vill du ha mjuk skorpa täck med bakduk för hårdskorpa låt svalna utan bakduk.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Enligt familjen här hemma får det högsta poäng på dessa frallor du kan verkligen baka super gott

2012-02-26 @ 18:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0