Julkalender 2012 #18

 
Förra året gjorde jag en vitchokladpralin med smak av lakrits, Johan älskade den och ville att jag skulle göra den i år igen! Snäll som jag är så gjorde jag det, för hans skull :)
 
Vit chokladpralin med lakrits 20-30st

ingredienser:
150g vit choklad
0,5 dl grädde
15g lakritskola
ca 1 tsk super salt hockeypulver

ca 1dl florsocker
 
1.hacka den vita chokladen och dena lakritskolan i små bitar, lägg detta och grädden i en gryta och värm på svag värme så att allt smälter, rör om med en slickepott emellanåt. kolan tar längst tid att smälta ner!
2. när allt smält tillsätter du hockeypulvret, smaka av! tillsätt mer hockeypulver för en kraftigare lakritssmak. häll i en bunke och låt stelna. jag ställer bunken på altanen där det nästan är minusgrader då tar de ca 2-3 timmar att stelna.
3. forma sedan bollar av smeten, använd dig av lite florsocker om smeten kladdar i handen. doppa dem sedan i florsockret lägg på en bricka och ställ kallt! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0