Julkalender 2012 #15

 
Detta receptet hittade jag i tidningen Hembakat nr 7.
Ett recept på gammeldags pepparkakor. Så här kommer receptet plus lite bilder på när brorsonen Liam var här och bakade pepparkakor med mig och Johan  :)
Tips! pepparkaksdegen kan du ha i kylskåpet i upp till 2 veckor så om man vill kan man göra som jag och göra en dubbel sats deg och sedan göra lite då och då när man har lite tid över :)
 
 
Pepparkakor
ingredienser:
50g smält smör
1.5 dl mjölk
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk malda nejlikor
1 msk kanel
1 msk malen ingefära
9 dl vetemjöl
0.5 msk bikarbonat
 
1. blanda de smälta smöret med mjölk, socker, sirap och kryddorna.
2. blanda vetemjöl och bikarbonat. tillsätt mjölkblandningen och arbeta till en smidig deg. låt degen vila svalt i minst ett dygn!
 
3. sätt ugnen på 175 grader. kavla ut degen och ta ut önskade figurer, lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0