Julkalender 2012 #13

 
Lusselelle, lusselelle, elva nätter före jul, lusselelle....
Ja idag är de Lucia!
Och självklart finns det en sorts muffins till varje högtid, så idag blev de lussemuffins :D
Jag hittade en broshyr om Dr Oetker's nya saffransarom i affären, där fanns ett recept på saffransmuffins som jag verkligen ville testa, jag ändrade om de och gjorde de till mer mig!
 
 
Lussemuffins med vit choklad!

Ingredienser:
100 g smör
0,75 dl mjölk
1,5 dl strösocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
1,5 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 msk saffransarom
100 g vit choklad
 
1. smält smöret och tillsätt mjöl och saffransarom.
2. vispa socker och ägg pösigt.
3. blanda alla torra ingredienser, vänd ner mjölblandningen och mjölkblandningen växelvis i äggsmeten.
4. grovhacka chokladen och vänd sist i den.
5. klicka i muffinsformar eller i en smord muffinsplåt, det blir 12 normalstora muffins eller 10 stora. fyll formarna till drygt hälften
6. grädda mitt i ugnen 225 grader. (i receptet stod de 12 minuter, men mina muffins fick vara inne i nästan 40, jag hade dock stora formar, men prova er fram)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0