Goda rågkringlor

En riktigt underskattad kringla! jag tycker att dem är riktigt goda, helst med smör och ost på :D
receptet ger 40 st men jag gjorde bara halv sats när jag bakade så jag fick 20 st :)



Ingredienser:
5 dl mjölk
550 g vetemjöl
500 g rågmjöl
350 g smör/margarin
2,5 dl strösocker
25 g bakpulver
25 g hjorthornssalt

1.sätt på ugnen på 225grader. Väg och mät upp de torra ingredienserna, blanda dem i en bunke
2. smält smöret i en kastrull, ta bort från värmen och häll sedan i mjölken
3. häll i mjölkblandningen i de torra ingredienserna medan maskinen är igång (om du nu använder bakmaskin) låt knåda smidig
(här trodde jag att den skulle vara jätte kletig när jag skulle ta i den, för den ser kletig ut, trodde aldrig degen skulle vara så smidig som den var)
4. häll lite mjöl på bänken, och häll ut degen på borden, knåda lätt och dela sedan i 40 bitar, rulla ut små korvar och forma till kringlor och lägg på bakplåt inte för tätt! sen in i mitten av ugnen 10-12 minuter!
varning! för er som inte bakat med hjorthornssalt innan, ha inte näsan för nära ugnen när ni öppnar luckan, för de kan lukta riktigt stark, som amoniak! det är inget fel!

Servera fördelaktigt med smör och ost :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0